Tydzień czekolady, kawy i herbaty start 27 października

Kawa czy herbata? ? oto jest pytanie!

Czy w Polsce jest więcej zwolenników kawy czy herbaty? Jak wyglądamy na tle innych krajów świata? A jak to wygląda wśród przedstawicieli mediów? Lidl postanowił skonfrontować dane ośrodka Euromonitor z własnym autorskim badaniem w środowisku dziennikarskim i w blogosferze. A to wszystko związane jest z rozpoczynającym się 27. października Tygodniem czekolady, kawy i herbaty.

Żyjemy w kraju, w którym jest nieznacznie więcej zwolenników kawy niż herbaty (51,3%
do 48,7%). Według globalnego badania ośrodka Euromonitor International , Polska dzieli geograficznie grupę państw wśród których dominują zwolennicy kawy i herbaty. Kraje Ameryki Północnej i Południowej oraz Europa Zachodnia znajdują się w strefie wpływów kawy, którą wybiera od 60 do nawet 97-98% osób w społeczeństwie w stosunku do osób preferujących herbatę. Najwięcej zwolenników kawy jest w Brazylii (97,4%), Ekwadorze (97,4%), Kolumbii (95,7%), Wenezueli (91,2%), Szwecji (90,6%), Norwegii (88,9%) oraz Finlandii (88,8%). Z kolei herbata cieszy się największa popularnością w Kenii (99,2%), Pakistanie (99%), Chinach (98,9%), Egipcie (98,5%), Maroko (96,1%) i Kazachstanie (95,6%).

Kawa, kawka, kawusia
Obecnie w Polsce spożywa się rocznie ok. 3 kg kawy na osobę, co w przeliczeniu na filiżanki daje więcej niż jedną filiżankę dziennie. Podobna ilość kawy spożywana jest w Wielkiej Brytanii. Niewiele więcej kawy pije się w Grecji, czy Hiszpanii. We Włoszech, Portugalii oraz Francji średnie spożycie wynosi ok. 5 kg, a w Niemczech lub Belgii ok. 7 kg w skali roku. Rekordzistami są Skandynawowie ? w Szwecji i Norwegii konsumpcja jest na poziomie
ok. 11-12 kg.

Herbata, herbatka, czaj
Herbata należy w Polsce do najpopularniejszych napojów, aż 98% Polaków deklaruje jej regularne spożywanie. Częściej sięgamy tylko po wodę. Statystycznie wypijamy jeden kubek herbaty dziennie. Rocznie zużywamy na napar ok. 1 kg liści herbaty na osobę. Przed nami
w Europie jest jedynie Irlandia (2,18 kg), Wielka Brytania (1,93 kg) oraz Rosja (1,38 kg). To nie dużo w porównaniu ze spożyciem kawy, jednak warto zaznaczyć, że do zaparzenia filiżanki herbaty potrzeba nam ok. 2 gram herbaty, a do kawy czterokrotnie więcej, bo ok. 8 gram.
W skali światowej Polacy znajdują się na 9. miejscu, wyprzedzając takie kraje jak Japonia, Chiny, czy Arabia Saudyjska, gdzie herbata uważana jest za napój narodowy.
Najczęściej wybieramy czarną herbatę (58,9%), następnie ziołową (14,2%), Earl Grey (10,2%), zieloną (8,1%) oraz owocową (7,1%). Euromonitor International po analizie rynku herbaty na świecie prognozuje wzrost sprzedaży herbat zielonych, owocowych oraz czarnych aromatyzowanych. Herbaty czerwone powinny pozostać na tym samym poziomie sprzedaży, a sprzedaż herbat białych powinna wzrosnąć .

Dziennikarze i blogerzy wybrali herbatę
W połowie października Lidl postanowił skonfrontować badanie międzynarodowego ośrodka badawczego z własnym badaniem przeprowadzonym wśród grupy dziennikarzy i blogerów kulinarnych. W badaniu wzięło udział 42 respondentów, którym zadano 10 pytań zamkniętych na temat ich preferencji dotyczących kawy i herbaty.
Podstawowe pytanie, kawa czy herbata? W badanej grupie większość stanowiły osoby preferujące herbatę niż kawę (38,1% do 61,9%). ?Kawosze? najczęściej piją 1-2 filiżanki kawy dziennie (66,67%), a zwolennicy herbaty od 1-2 (47,62%) do nawet 3-5 filiżanek (33,33%).
Dlaczego pijemy kawę i herbatę? Wśród głównych motywów sięgania po kawę wymieniono pobudzające właściwości (79,31%), a następnie wskazano na towarzyski charakter związany z piciem tego napoju (56,67%), wyjątkowy smak (47,54%) oraz przyzwyczajenie (40%).
Po herbatę sięgamy głównie ze względu na pozytywne rekomendacje od znajomych (83,33%), z przyzwyczajenia (60%) oraz ze względu na jej wyjątkowy smak (52,46%).
Czym kieruje się grupa badanych przy wyborze kawy? Głównie jakością, własnymi przyzwyczajeniami, dostępnością produktu, pozytywną rekomendacją od znajomych, promocją oraz ceną. Opakowanie, moda oraz reklama są najmniej ważnym czynnikiem.
Gdzie respondenci dokonują zakupów kawy i herbaty? Kawa najczęściej jest kupowana
w markecie (50,72%), sklepie specjalizującym się w sprzedaży kawy (42,86%) oraz w sklepiku osiedlowym (46,15%). Z kolei herbata najczęściej kupowana jest na targowisku (66,67%),
pośrednictwem internetu (64,71%), w sklepie specjalistycznym (57,14%) oraz w sklepiku osiedlowym (53,85%). Respondenci zdecydowanie najczęściej kupują kawę i herbatę w przedziale cenowym 11-20 zł za opakowanie o masie 250 gram (ponad 50%).
Jaką kawę piją dziennikarze i blogerzy? Głównie latte (47,62%), espresso (35,71%) oraz macchiatto i cappuccino (po 28,57%). Kawę ?po turecku? pije jedynie co dziesiąty respondent.
Jaką herbatę piją najczęściej badani? Wybierana jest głównie herbata czarna (76,19%) i zielona (66,67%). Na odległym trzecim miejscu znajduje się herbata biała (21,43%). Warto tu podkreślić rosnącą popularność Yerba Mate w Polsce, która obecnie pije 15% badanych.

Tydzień czekolady, kawy i herbaty w sieci sklepów Lidl
Globalne trendy i dane dotyczące konsumpcji kawy i herbaty analizuje również Lidl. Sieć dostrzega w tym obszarze duży potencjał i wychodzi naprzeciw swoim Klientom wprowadzając 27. października Tydzień Czekolady, Kawy i Herbaty. W ramach tej akcji tematycznej dostępne będą kawy, herbaty i czekolady w promocyjnych cenach. Dodatkowo w ramach akcji specjalnej dostępne będą syropy do kawy o smaku wanilii, orzechów laskowych lub karmelu (6,99 zł) oraz akcesoria dla zwolenników kawy i herbaty: czajnik
do herbaty (59,90 zł), drewniany pojemnik na herbatę (29,99 zł) oraz dzbanek do herbaty lub zaparzacz do kawy (29,99 zł).
Serdecznie zapraszamy wszystkich fanów kawy i herbaty na ten niezwykle aromatyczny tydzień!

Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech
w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje ponad 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 500.

Authors
Top