Polskie drużyny w samym sercu europejskiej edycji Shell Eco-marathon

W jaki sposób możemy efektywniej wykorzystywać paliwo i zmniejszyć emisję spalin we współczesnych samochodach? To niewątpliwie jedno z najbardziej naglących pytań. Od 22 do 24 maja, podczas corocznego europejskiego wydania Shell Eco-marathon, tysiące studentów z całej Europy po raz kolejny przetestuje swoje pojazdy, które powstały jako odpowiedź na to pytanie.

Twórcze myślenie i innowacja technologiczna

Od 24 lat udział w Shell Eco-marathon to wyzwanie dla studentów do projektowania i budowy pojazdów, które będą zdolne pokonywać jak największe odległości na możliwie najmniejszej ilości paliwa, produkując jednocześnie jak najmniej spalin. Dzięki połączeniu konstrukcji aerodynamicznych z prekursorskimi systemami silników, studentom udało się zrobić wielki postęp w rozwoju innowacyjnych technologii, które wkrótce mogą okazać się przełomowe dla nas wszystkich.

Przyglądając się drużynom biorącym udział w tegorocznym maratonie i technologiom, które stworzyli, ma się wrażenie, że studenci naprawdę podnoszą poprzeczkę w walce o efektywniejsze wykorzystywanie paliw. Oto kilka przykładów:

  • Drużyna Fortis Saxiona z Uniwersytetu Technicznego w Chemnitz (Niemcy) (n° 203) wykorzystuje system sterowania joystickiem, porównywalny do technologii używanej na pokładach samolotów.
  • Drużyna Spiros z Królewskiego Instytutu Technologii KTH w Szwecji (n° 336) swój pojazd na etanol biorący udział w kategorii UrbanConcept wyposażyła w tzw. silnik HCCI (Zapłon Samoczynny Mieszanki Jednorodnej) oraz w system hybrydowy, który pozwala na odzyskanie energii uwolnionej podczas hamowania.
  • Drużyna Baldus ze szwedzkiego Uniwersytetu Technicznego (Lulea) (n° 337), startująca w kategorii UrbanConcept, stawia na ekologię poprzez połączenie systemu hybrydowego zasilanego etanolem z technologią recyrkulacji spalin.
  • Drużyna Faenza ITI Racing ze szkoły technicznej ITIP "L. Bucci" w Faenza, Włochy (n° 340) jest jedną z niewielu drużyn wykorzystujących formułę Gas-To-Liquids (inaczej GTL) do zasilania pojazdu wyposażonego w system hybrydowy i startującego w kategorii UrbanConcept.
  • Jeden z zespół Politechniki Warszawskiej SKAP przygotował pojazd z kategorii UrbanConcept - Mikrus (n° 331), który będzie prawdopodobnie pierwszym miejskim samochodem zbudowanym w całości z materiałów kompozytowych. Kompozyty zaczynały swoją "karierę" w latach 60-tych. To wtedy zaczęły być stosowane w lotnictwie. Z początku nieśmiałe próby ich stosowania podejmowali konstruktorzy szybowców. Szybko okazało się, że kompozyty mogą zastąpić nie tylko drewniane dotychczas konstrukcje, ale w wielu miejscach także metalowe. Dziś materiały kompozytowe to podstawowy budulec małych samolotów, a ich udział w dużych konstrukcjach sięga kilkudziesięciu procent. Mikrus ma wykorzystywać w pełni możliwości tych materiałów. Kompozytowa ma być nie tylko rama pojazdu (naśladująca swoją strukturą łodygę bambusa), ale także całe poszycie samochodu i jego zawieszenie. Studenci Politechniki Warszawskiej chcą w ten sposób wykorzystać wysoką trwałość zmęczeniową kompozytów. Pozwoli to wyeliminować wiele ruchomych części z układu jezdnego, a co za tym idzie zmniejszyć awaryjność, zużycie części i masę pojazdu.

Komentując tegoroczne innowacje i nowe technologie, Vincent Tertois, dyrektor techniczny europejskiej edycji Shell Eco-marathon, powiedział: “Co ciekawe, w tym roku o wiele więcej pojazdów w kategorii UrbanConcept zastosowało nowe technologie i systemy, które do tej pory pojawiały się przeważnie w kategorii Prototypów.”

Jeśli chodzi o kategorie paliwa, najpopularniejsza jest wciąż benzyna, następnie alternatywne źródła zasilania takie jak GTL (wykorzystane po raz pierwszy podczas europejskiego Shell Eco-marathon), biopaliwa czy paliwo wodorowe. W przypadku tej ostatniej kategorii, popularność paliwa wodorowego rośnie nieustannie od dwóch lat. Po raz pierwszy pojazd napędzany tym paliwem zwyciężył w kategorii alternatywnych źródeł energii, pokonując tym samym dotychczasowego lidera, czyli biopaliwa.

Ale co sprawia, że te pojazdy są w stanie pokonać dystans z Lizbony do Moskwy na jednym litrze paliwa?

"Technologia to nie wszystko", wyjaśnia Vincent Tertois. "To połączenie wielu elementów, w tym: silnika, całkowitej wagi pojazdu, jego konstrukcji i samego kierowcy. Wszystko to ma wielki wpływ na osiągnięcie dobrego rezultatu w europejskim Shell Eco-marathon."

 ** *** **

Partnerowanie zrównoważonemu transportowi

Podczas europejskiej edycji Shell Eco-marathon, Shell po raz kolejny współpracuje z kilkoma wiodącymi przedsiębiorstwami, które wspierają drużyny i organizatorów w osiąganiu wspaniałych wyników oraz sprawiają, że wydarzenie to staje się dla każdego z nich wielkim sukcesem.

Firma Autodesk jest partnerem Shell Eco-marathon od kwietnia 2008 roku. Autodesk jest światowym liderem w dziedzinie oprogramowania 2D i 3D wykorzystywanego w produkcji, projektowaniu wnętrz, w firmach budowlanych i konstrukcyjnych, a także w mediach i na rynku rozrywki. Autodesk jest mocno zaangażowany w działalność prowadzoną na skalę globalną, wspiera studentów oraz wydziały uniwersyteckie swoimi oprogramowaniami, materiałami pomocniczymi oraz szkoleniami.

Autosur, jako wiodąca firma serwisowania pojazdów, od wielu lat jest partnerem europejskiej edycji Shell Eco-marathon. Techniczni inspektorzy Autosur sprawdzają czy pojazdy biorące udział w maratonie są bezpieczne, a firmowi technicy czuwają nad tym, aby przestrzegano wszystkich zasad i przepisów. Technicy wspierają również załogę techniczną firmy Shell, która ocenia startujące pojazdy.

Firma Bosch, producent sprzętu samochodowego o światowej renomie, dzięki Shell Eco-marathon ma okazję do tego, by spotkać młodych ludzi, którzy są prawdziwymi pasjonatami samochodów. Wydarzenie to pozwala również studentom odkryć firmę, dowiedzieć się czegoś na temat jej wszechstronnej działalności, różnorakich zawodów i stanowisk, które kiedyś młodzi ludzie sami będą mogli zajmować, jeśli zdecydują się dołączyć do Grupy Bosch.

Producent opon, Michelin, jest wieloletnim partnerem Europejskiego Shell Eco-marathon i po raz kolejny obecny będzie na miejscu, aby doradzać drużynom i pomóc im dobrać opony tak, by mogli osiągnąć jak najlepsze wyniki. Dla samej firmy Michelin, Europejski Shell Eco-marathon jest okazją do podkreślenia roli, jaką odgrywają opony w redukowaniu pochłanianej energii, a także daje możliwość wyłonienia młodych potencjalnych współpracowników.

SKF, światowy dostawca łożysk tocznych, uszczelnień, systemów mechatronicznych oraz systemów smarowania jest oficjalnym partnerem europejskiej edycji Shell Eco-marathon od 2006 roku. Wydarzenie to w pełni oddaje zaangażowanie firmy w rozwój w harmonii i poszanowaniu dla otaczającego nas środowiska. Techniczna ekipa SKF obecna jest na torze przez cały czas trwania maratonu, pomagając studentom wprowadzać ostatnie udoskonalenia w ich samochodach, w razie potrzeby znajdując wraz z nimi najlepsze rozwiązania pojawiających się problemów technicznych, a także naprawiając wszelkie uszkodzenia, które mogą pojawić się podczas zawodów.

   ** *** **

O Shell Eco-marathon Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Można wyróżnić trzy główne cele tego przedsięwzięcia:
  • zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu,
  • wsparcie uczelni w rozwoju technicznych talentów,
  • promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie.
W ciągu ostatnich lat Shell Eco-marathon urósł do rangi prawdziwie międzynarodowego przedsięwzięcia, które odbywa się zarówno w Europie, jak i obu Amerykach. W bieżącym roku, druga edycja Shell Eco-marathon Americas odbędzie się w California Speedway w Fontanie, USA, w terminie od 10 do 13 kwietnia 2008 roku.  

  

Źródło Shell. Dostarczył netPR.pl

Authors

Related posts

Top