Dom marzeń młodych Polaków: jednorodzinny, ekologiczny, na lata

Młodzi ludzie łączą pragnienie stabilizacji z wysoką świadomością ekologiczną i chęcią do korzystania z najnowszych osiągnięć technologicznych – wynika z badań „YTONG: Dom 2020”, przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska, wiodącego producenta bloczków ściennych. Badanie zrealizowano wśród studentów architektury i budownictwa z okazji 15-lecia marki YTONG.

Blisko 80% respondentów chce mieszkać w domu jednorodzinnym, 72% jest przekonanych, że dom buduje się na lata. Zdaniem ekspertów wyniki te odzwierciedlają nowe socjologiczne trendy i postawy, które odbiegają od tych sprzed 15 lat - z początków gospodarki rynkowej w Polsce.

- Pragnienia młodych Polaków mają oldschoolowy charakter „małej stabilizacji”, dostosowany do potrzeb naszych czasów. Młodzi marzą o tym, żeby dość wcześnie założyć rodzinę i zamieszkać z nią w domu pod miastem. – komentuje wyniki badania dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. – Dom marzeń ma mieć indywidualny charakter, być tani w eksploatacji i spełniać wymogi wynikające z proekologicznego stylu życia. Dom ma być miejscem relaksu, ale również i pracy. Zmiana formy pracy z odtwórczej na twórczą oraz rozwój nowych technologii, z którymi współcześni 20-latkowie są zaznajomieni sprawia, że za kilka lat większość pracy będzie można wykonywać w domu bez codziennych dojazdów do pracy. – konkluduje dr Tomasz Sobierajski.

Eko być - wysoka świadomość ekologiczna młodych
Większość przyszłych liderów rynku (70 proc.) zakłada, że głównym trendem w budownictwie w 2020 roku będzie energooszczędność. Wpływ na to będzie miał m.in. wzrost cen nośników energii (36 proc. wskazań). Pragmatyzm młodego pokolenia widoczny jest również w innym pytaniu - blisko 88% zgadza się z twierdzeniem, że technologie stosowane w budownictwie powinny doprowadzać do obniżania kosztów. Nowe domy powinny być funkcjonalne (86 proc.), uwzględniać alternatywne źródła pozyskiwania energii (79 proc.) i aspekt ochrony środowiska (77 proc.).

Zauważalne jest zwracanie uwagi na jakość – przyszli liderzy rynku gotowi są zainwestować w trwałe materiały wysokiej jakości (88 proc.), upatrując oszczędności nie w doraźnych działaniach, ale przede wszystkim w ograniczeniu kosztów w przyszłości.

- Już w tej chwili bardzo istotnym problemem jest oszczędność energii i związane z tym koszty eksploatacji oraz ochrona środowiska. Respondenci dostrzegli wagę tych zagadnień. – twierdzi arch. Dorota Palmączyńska z Pracowni Projektowej Archipelag. – Bez inwestowania w technologie i systemy w budownictwie indywidualnym, nie będziemy mogli myśleć o zrównoważonym rozwoju. – dodaje Dorota Palmączyńska.

Innowacyjni i rozważni
Badanie pokazuje, że przyszli liderzy rynku budowlanego nie odrzucili zdroworozsądkowego podejścia swoich rodziców, ale chcą i potrafią czerpać z nowych rozwiązań, które niedawno pojawiły się na polskim rynku.

- Współcześni młodzi Polacy w swoim myśleniu i postawach wpisują się w generacyjną falę rozwiniętych społeczeństw Zachodu i będą wpływać w dużym stopniu na zmianę rzeczywistości społecznej i urbanistycznej naszego kraju. – podsumowuje wyniki badania YTONG: Dom 2020 dr Tomasz Sobierajski.


Informacje o badaniu
Badanie „YTONG: Dom 2020” zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 17 marca – 22 kwietnia 2010 przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska. Badanie miało na celu poznanie opinii przyszłych liderów rynku budowlanego, czyli osób, które aktualnie studiują na kierunkach związanych z budownictwem, na temat trendów na rynku budowlanym w Polsce. Swoje opinie przekazały osoby odwiedzające stronę http://www.15latYTONG.pl, na której zamieszczony był link do ankiety. W badaniu udział wzięło w sumie 309 osób, z czego 75 proc. stanowili przyszli liderzy rynku budowlanego. W badaniu wzięły udział przede wszystkim osoby młode – 86 proc. respondentów nie ukończyło 25 roku życia.


###

Firma XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje produkty marki YTONG, YTONG MULTIPOR, YTONG ENERGO i SILKA, stosowane w budownictwie mieszkaniowym. Produkcja materiałów odbywa się w 11 nowoczesnych zakładach na terenie całej Polski. Sprzedaż firma Xella prowadzi poprzez sieć dystrybucji na terenie całego kraju oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób. Więcej informacji w serwisach: www.xella.pl, www.budowane.pl, www.miastonoca.budowane.pl, http://www.termodom.pl/termodompasywny/, http://sklep.xella.pl, www.inspiracje.budowane.pl, www.multipor.budowane.pl, www.15latYTONG.pl oraz na blogach: http://blog.xella.pl/budujemy, www.ZdrowaBudowa.pl.    
Źródło Xella Polska. Dostarczył netPR.pl
Authors

Related posts

Top